W środę 9 września odbyła się w naszej szkole debata pod hasłem  "Nigdy nie jest za późno na zmianę". Dotyczyła ona kształtowania kompetencji kluczowych.


Ze względu na reżim sanitarny nie mogli w niej wziąć udziału wszyscy uczniowie ani goście. Klasy IV i VI A oraz VI B reprezentowały  trzyosobowe drużyny (Kl. IV: Lena Matuszek, Kinga Hajduk, Mateusz Głowania; kl. VI A: Katarzyna Palus, Iwona Malik, Adam Łapczuk, Alex Wojcik; Kl. VI B: Judyta Nowara, Kamil Stranczik). Miały one do wykonania kilka zadań. W pierwszej kolejności uczestnicy debaty musieli wybrać najciekawsze prace plastyczne zgłoszone do konkursu "Szkoła moich marzeń". Uczniowie wskazali szkołę słodką, kolorową, ukwieconą, nietypową. Uzasadniając swój wybór, mówili o tym, że chcieliby, żeby szkoła była miejscem radosnym, przyjaznym, otwartym i inspirującym.

 

W głównej części debaty prowadząca spotkanie p. Małgorzata Kulesa - dyrektor Gminnego Zarządu Oświaty w Ujeździe - przedstawiła znaczenie kompetencji kluczowych i potrzebę debaty nad tym, co można by zmienić  w szkole, żeby dzieci uczyły się chętniej i odnosiły z tego większy pożytek. Wspomniała również, że podobne debaty są organizowane w całej gminie, a każda szkoła zastanawia się nad innymi obszarami działania. Następnie p. Katarzyna Cichoń omówiła kompetencje, których miała dotyczyć debata w naszej szkole. Są to kompetencje językowe, czyli umiejętność sprawnego posługiwania się językiem ojczystym i językami obcymi oraz kompetencje cyfrowe, czyli zdolność wykorzystania możliwości mediów, internetu i sprzętu komputerowego, laptopów, smartfonów. Uczniowie w małych grupach zastanawiali się jak dana kompetencja jest kształtowana obecnie  i jak można by rozwijać ją w przyszłości. Pomysły były bardzo ciekawe. Pojawiły się propozycje wycieczek zagranicznych, wymiany listów ze szkołami z innych krajów, dni, w których w szkole mówimy danym językiem obcym, festiwale piosenki obcojęzycznej lub gry  i filmy w obcych językach.  W dziedzinie rozwoju kompetencji cyfrowych uczniowie chcieliby lepszego dostępu do programów komputerowych, tabletów zamiast zeszytów,  programowania robotów, tworzenia gier komputerowych i stron internetowych.

Pracę uczniów fotografowała p. Adriana Misztela, która wraz  z prowadzącymi wspomagała działania zespołów.

Całość spotkania podsumowała p. dyrektor Beata Hornung. Mówiła ona o tym, że nie wszystkie marzenia uczniów uda się nam spełnić, ale możemy  wspólnie pracować nad tym, aby nauka w omawianych obszarach była nie tylko miła ale i skuteczna.